Matchcare en Cegeka gaan Nederlandse bedrijven en gemeenten inzicht geven in de actuele vraag en het actuele aanbod op de arbeidsmarkt op basis van een analyse van talenten en skills in vacatures en profielen. Met het oog op de nijpende economische gevolgen van de coronacrisis is die informatie voor veel organisaties meer dan welkom.
In vergelijking met zo’n twintig jaar geleden is de arbeidsmarkt flink veranderd. Zowel organisaties als werknemers moeten vandaag de dag voldoen aan steeds meer eisen, die bovendien voortdurend veranderen. Denk bij werknemers bijvoorbeeld aan tal van digitale vaardigheden waarover ze tegenwoordig moeten beschikken, terwijl organisaties anno 2020 hun medewerkers voldoende ontwikkelmogelijkheden moeten kunnen bieden.
Volgens IT-dienstverlener Cegeke en loopbaanbureau Matchcare biedt deze competitieve situatie op de arbeidsmarkt de nodige kansen. Om die reden bundelden de twee bedrijven onlangs hun krachten, met als doel meer inzicht te verkrijgen in de actuele vraag en het actuele aanbod op de arbeidsmarkt. Organisaties kunnen door de resultaten van zo’n analyse de ontwikkeling van hun medewerkers beter sturen, omdat bekend is welke vaardigheden relevant zijn, terwijl werkzoekenden sneller een passende baan zullen vinden omdat bekend is waar bedrijven naar op zoek zijn.
De kracht van machine learning
Matchcare is een specialist op het gebied van talent- en teamontwikkeling. Het bedrijf vertaalt realtime trends op de arbeidsmarkt in loopbaanbegeleiding. Cegeka, dat onlangs KPN ICT Consulting overnam, biedt klanten via zijn Data & Analytics-afdeling expertise op het gebied van data science en AI. De experts van Cegeka helpen organisaties datagedreven te worden door het strategisch toepassen van data-analyse en machine learning (ML).
De afgelopen maanden hebben beide organisaties hun kennis, ervaring en expertise ingezet en een ML-algoritme ontwikkeld dat in staat is om realtime de gevraagde én aangeboden vaardigheden en talenten te vinden in vacatures en profielen. “Het aanbod én de vraag op de arbeidsmarkt worden met onze technologie glashelder in beeld gebracht”, vertelt Misja Bakx, Algemeen Directeur van Matchcare.
Met behulp van het ML-algoritme kunnen grote hoeveelheden vacatures en cv’s volledig automatisch worden geanalyseerd. “Het is hierdoor bijvoorbeeld mogelijk om in alle gepubliceerde vacatures over een periode van vijf jaar te zien hoe de inhoud van functies verandert en welke skills nu en in de toekomst worden gevraagd voor specifieke sectoren. Het gaat daarbij ook over soft skills en kennis, naast hele specifieke vaardigheden rondom programmeertalen en tools”, zegt Maarten Emons, Head of Data & Analytics bij Cegeka.
Organisaties kunnen het door Matchcare en Cegeka ontwikkelde algoritme ook gebruiken voor het verbeteren van de loopbaanontwikkelingen van hun medewerkers, legt Bakx uit: “Elke organisatie kan nu heel snel inzicht hebben in de skills van zijn medewerkersbestand, om daarna op individuele basis te bepalen welke talenten en skills voor elke medewerker relevant zijn.”
Dankzij de realtime-data die het ML-algoritme levert, is de adviestak van Cegeke ook in staat om de kennis en vaardigheden van zijn consultants zo optimaal mogelijk te laten aansluiten op vraag van klanten, terwijl de consultancypraktijk door de technologie eveneens bij het binnenhalen van nieuwe opdrachten en projecten veel sneller en preciezer de juiste consultants kan selecteren die beschikken over de gevraagde expertise, kennis en ervaring.
“Het aanbod én de vraag op de arbeidsmarkt worden met onze technologie glashelder in beeld gebracht.”
“De technologie is in staat om dergelijke analyses ook op alle vacatures in Nederland toe te passen”, zegt Jeffrey Smit, Directeur van Cegeka Nederland. “Welke profielen passen er bij welke vacatures. Stel je de grote maatschappelijke impact voor die we met deze technologie zouden kunnen maken. En stel je voor dat het UWV dit gaat toepassen om werkzoekenden te helpen aan een nieuwe baan. De technologie heeft bijzonder veel voordelen in pacht.”
Bijkomend ‘voordeel’
Inmiddels is voor iedereen duidelijk dat de coronapandemie grote economische gevolgen zal hebben, wat de dynamiek op de arbeidsmarkt beslist zal doen veranderen, zegt Emons: “Wat zal bijvoorbeeld de impact van reorganisaties of het vele thuiswerken zijn? Voor organisaties spelen nu zware vraagstukken rondom behoud en inzetbaarheid van werknemers.”
Het ML-algoritme van Matchcare en Cegeka biedt in deze situatie echter de helpende hand. Door de technologie kunnen scherpe analyses worden gemaakt, die vervolgens kunnen worden vertaald naar individuele loopbaanmogelijkheden. Hierdoor kunnen bedrijven en werknemers veel sneller inspelen op de aankomende veranderingen op de arbeidsmarkt.
“De analyses die onze technologie biedt geven inzicht in welke kwaliteiten en kernvaardigheden aanwezig zijn bij organisaties en hun medewerkers. En waar deze moeten worden ontwikkeld. Zo kunnen zowel organisaties als werknemers uitstekend voorbereid en goed geïnformeerd omgaan met obstakels die vrijwel alle organisaties wereldwijd de komende tijd zullen treffen”, besluit Bakx.